voor en nadelen genetische manipulatie bij dieren

  • Eva

    Voor een presentatie op school heb ik voor en nadelen nodig van genetische manipulatie bij dieren en dus ook de mens. Wie is er zo lief c.q. aardig om mij te helpen?

    Alvast bedankt,

    Eva

  • Willem

    Hoi Eva,

    Ik weet niet hoeveel je van genetiche manipulatie afweet maar ik zal je proberen te helpen. Ik moet je van te voren waarschuwen dat ik zoals ik het vertel het heel simpel klinkt en dat het in de werkelijkheid allemaal iets ingewikkelder in elkaar zit.

    Genetische manipulatie wordt ook wel genetische modificatie genoemd. Dat houdt in dat je het genetisch materiaal van een organisme verandert.

    Hoe ons lichaam gebouwd wordt wordt bepaald door onze genen (oftewel ons genetisch materiaal). Deze genen zijn opgebouwd uit het DNA. Dit DNA is het bouwplan voor de eiwitten in ons lichaam. Deze eiwitten zijn de bouwstenen voor ons lichaam. Kortom, het DNA is het bouwplan voor ons lichaam.

    Bij genetische modificatie wordt het DNA een organisme veranderd. Hiermee vernader je dus ook de bouw van het organisme. Dit kan op verschillende manieren.

    Men kan bijvoorbeeld DNA van het ene organisme inbouwen in het DNA van het andere organisme. Zo kan men het mensen-DNA dat codeert voor insuline inbrengen in het DNA van een bacterie. Deze bacterie kan dan menselijk insuline produceren. Doot een heleboel van deze bacteriën te kweken kan men een heleboel insuline produceren. Dit insuline kan men geven aan patiënten met suikerziekte die zelf geen insuline kunnen maken.

    Voor het produceren van eiwitten als geneesmiddel kan men ook gebruik maken van grotere dieren. Men kan geneesmiddelen produceren in de melk van koeien, schapen en konijnen. Het voordeel van grotere dieren is dat de geneesmiddelen die deze dieren produceren vaak iets beter werken dan de geneesmiddelen uit een bacterie. Het hangt vaak van het eiwit af of men kiest voor een bacterie of een zoogdier.

    Men kan het DNA van dieren ook veranderen voor het doen van onderzoek. Een beetje een zielig voorbeeld is de kankermuis. Deze muis is zo genetisch gemodificeerd dat hij heel snel kanker krijgt. Dat is natuurlijk wel zielig voor die muis maar zo kunnen onderzoekers kijken hoe kanker zich ontwikkelt. Als wetenschappers meer weten over kanker kunnen ze ook beter werken aan therapieën om kanker te behandelen of te genezen.

    Natuurlijk heeft genetische modificatie van dieren ook nadelen. De dieren die gebruikt worden zitten gevangen en lijden soms ook pijn. Daar staat tegenover dat dieren die geneesmiddelen produceren natuurlijk goed worden verzorgd.

    Dan zijn er nog ethische bezwaren mogelijk. Men kan er principieel tegen zijn dat men dieren gerbruikt om de mens beter te maken. Wat jij daarvan vindt moet je natuurlijk zelf bepalen. Dat heeft te maken met je eigen overtuigingen.

    Ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt. Verder raad ik je aan eens te kijken op de . Onder het kopje “uitleg” staan een heleboel sites die uitleg bieden over biotechnologie. Let er even op dat je dan niet de links aanklikt waar “voedsel” achter staat wat dat gaat over de genetische modificatie van planten.

    Succes!

    Willem

  • Eva

    Willem Bedankt. Ik kan hier wel wat mee.

    groetjes, Eva

  • x

    een voorbeeld van genetische modificatie bij de mens is de gentherapie. Bij deze vorm van therapie wordt een defect gen, het gen verantwoordelijk voor de ziekte, vervangen door een gezond gen, Hierdoor zou de ziekte compleet mee genezen, echter deze vorm van therapie wordt nog niet of niet op grote schaal toegepast.

    Het zou misschien leuk zijn voor je presentatie om hierover iets meer op te zoeken.

    Verder wordt het genetisch onderzoe bij dieren veelal toegepast om nieuwe medicijnen te produceren Misschien heb je al wel gehoord van koeien die in hun melk bepaalde medicijnen aanmaken.

  • Eva

    Bedankt, voor de informatie. Inmiddels heb ik de presentatie gehad en die ging goed. Hiermee wou ik dit onderwerp maar sluiten.

    groetjes Eva

  • tijkje v.d.meulen

    mijn naam is tijkje ik zit in de 4e klas van het vbo op het lauwerscollege te surhuisterveen friesland

    ik zou graag wat informatie opgestuurd willen hebben voor genetiche manipulatie we hebben het nodig voor een werkstuk

    mijn adres is TY V.D.MEULEN

    DE SINGEL 32A 9281 LM

    HARKEMA

    IK HOOPP DAT IK DE INFORMATIE KAN KRIJGEN VOOR VOLGENDE WEEK MAANDAG KAN KRIJGEN WANT DAN MOETEN WE DE GEVONDEN INFO MEENEMEN NAAR SCHOOL

  • Willem

    Beste Tijkje,

    Vaak beantwoord ik vragen over dit soort onderwerpen maar dat is meer voor de lol. Dat soort informatie heb ik niet. Dit is gewoon een webpagina waar ik af en toe een reactie geef. Ik heb wel eens eerder een vraag beantwoord over genetische manipulatie bij bacteriën.

    Ik raad je aan eens langs te gaan bij de openbare bibliotheek en daar te vragen naar de “knipselmappen”. Ze hebben er vast ook één staan over genetische manipulatie.

    Heel veel succes met jullie werkstuk.

  • linda

    ik heb eigenlijk geen vraag over genetische manipulatiebij dieren maar bij voedsel.

    want ik wil weten wat de VOORDELEN hiervan zijn , want het zal niet voor niks worden toegepast. je hoort en leest zoveel over de nadelen van genetische manipulatie bij voedsel maar mijn vraag is wat zijn nou eigenlijk de voordelen?

  • Alain

    hey Eva, ik heb gezien dat je hier vorig jaar informatie zocht over de voor- en nadelen van genetische manipulatie. Nu luidt mijn vraag naar jou of je die informatie nog hebt??? Zo ja, zou je zo vriendelijk willen zijn om die willen door te sturen naar mijn adres gautiersalain@yahoo.com Laat je iets weten. Bedankt op voorhand

  • Joël

    Wij moeten voor school ook een verslag schrijven over genetische modificatie. Het gaat heel goed en we zijn bijna klaar. Ik heb alleen geen zin om het allemaal uit te leggen. Dus je moet maar even zoeken op internt.

    Weet iemand btw nog wat extra voor- en nadelen over genetische modificatie?