Nieuwe materialen door weefseltechnologie

  • Maartje van Gestel

    Voor mijn examen aan de Design Academy Eindhoven ben ik bezig met het volgende onderwerp:

    Ik ben een onderzoek begonnen naar de ethische en technische mogelijkheden om biologische materialen toe te passen op producten.

    Wat zou het betekenen als we een gieter konden laten groeien met cellen uit de bast van een kersepit of een ring van het botweefsel van je vriend(in)?

    Op het eerste gezicht misschien een vreemde gedachte. Toch zitten er ook voordelen aan:

    1. Bij producten die nu van kunststof worden gemaakt kunnen we het materiaal vervangen door een biologisch (en dus afbreekbaar) materiaal dat zowel bij de productie als bij de afbraak ervan veel vriendelijker wordt voor het milieu.

    2. De meeste producten gebruik je maar een beperkt aantal jaren. Doordat ze sneller worden afgebroken wordt de afvalberg kleiner.

    3. Dieren hoeven niet meer geslacht te worden voor hun vacht (bv. nertsen) of koeien (het leer op onze schoenen).

    4. De veestapel wordt een stuk kleiner.

    Natuurlijk zijn er ook nadelen.

    Graag zou ik van jou willen horen wat je hier goed of slecht aan vindt en of je dit in de toekomst ziet gebeuren.

    Om het makkelijker te maken zijn hier nog enkele voorbeelden:

    * Een shirt gemaakt van katoen, alleen in dit geval is de katoen al in de vorm van het shirt gegroeid.

    * Relikwie van de popster Madonna. Ze heeft als stunt van haar botweefsel een hanger in de vorm van een kruisje laten maken. Het is een beperkte oplage, voor de echte fans dus.

    * Asbak gemaakt van de cellen van een snavel, de vogel leeft nog.

    * Pleister gemaakt van je eigen huidcellen.

  • Willem

    Goh, dat is een vraag die je hier niet zo gauw zult aantreffen. Nou dan zal ik het spits maar afbijten. Allereerst denk ik dat er geen ethische bezwaren zijn te bedenken tegen weefselkweek. Misschien de vraag of onze organen hier nooit voor bedoeld zijn maar goed dat kun je je dan ook afvragen voor het gebruik van bijvoorbeeld hout.

    Desondanks vind ik het ergens toch een beetje een naar idee maar dat is waarschijnlijk omdat dit iets is wat we ons nog helemaal niet kunnen voorstellen.

    Maar nu mijn mening/verwachting:

    De techniek:

    -Het is nu natuurlijk nog totaaal onmogelijk. Alle weefselkweektoepassingen waar nu aan gewerkt wordt hebben een geneeskundig doel. Deze technieken zijn absoluut onbetaalbaar.

    -Ik denk ook dat het in de heeeeel verre toekomst niet zoveel kansen heeft. De groei vraagt namelijk om zeer strenge condities qua temperatuur, luchtvochtigheid, hormonen, steriliteit, etc. Daarom zal het denk ik nooit economisch rendabel worden voor gebruik in bouwmaterialen of iets dergelijks. Tenzij het natuurlijk gaat om dure gadgets in de vorm van een asbak of een ring waarbij het er juist om gaat dat het gemaakt is m.b.v weefselkweek. Kijk dan wil men er misschien wel extra voor betalen.

    Mijn mening:

    -Het zou inderdaad misschien wel beter zijn voor het milieu maar dat hangt natuurlijk ook af van de productietechniek en daar weet ik eigenlijk te weinig af. Nadeel is natuurlijk weer dat als je er alleen gadgets mee maakt het ook niet zoveel zal bijdragen aan een beter milieu.

    -Zoals ik al zei het roept in eerste instantie een naar gevoel bij mij op maar misschien kan het (als we er aan gewend zijn) in relikwie-vorm steun/troost bieden aan mensen.

    -Voor extreme dierliefhebbers die er heel veel voor over hebben om toch leer te kunnen dragen kan het ook een voordeel zijn. (Economisch gezien zal het laten groeien van een dier altijd goedkoper blijven.)

    Kortom ik ben niet tegen maar wel sceptisch over de mogelijkheden en voordelen.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt

    Suc6!

  • Marieke

    IK heb op dit moment echt bij god geen idee waar ik nu een mailtje naartoe stuur, maar ik hoop dat jullie of jij me kan helpen.

    Ik ga samen met een klasgenoot een profielwerkstuk maken over weefseltechnologie en ik ben naar informatie over dit onderwerp aan het zoeken. Misschien kunnen jullie me vertellen waar ik die informatie kan vinden of kunnen jullie me die informatie verstrekken. IK hoop dat dit mailtje niet helemaal aan de verkeerde personen is gericht.

    Bij voorbaat dank

    groetjes

    Marieke

  • Willem

    Hoi Marieke,

    Dit is geen mailtje maar een reactie op een prikbord. Daarop kan iedereen een reactie achterlaten dat te maken heeft met biotechnologie.

    Voor vragen over weefseltechnologie raad ik je aan contact op te nemen met Isotis. Dit is een beursgenoteerd bedrijf uit Groningen dat zich bezighoudt met weefseltechnologie. Misschien kun je eens bij hen langs. Ik weet dat ze heel mooi presentatiemateriaal bezitten.

    Heel veel succes

  • Maartje van Gestel

    Dag Marieke,

    Ik weet niet zo veel over de technische kant van het verhaal maar ik ben afgestudeerd met een project wat hier veel mee te maken had.

    Ik heb hiervan een site, misschien heb je iets aan de links.

    Succes

    Groetjes van Maartje