Wat is therpeutisch Kloneren?

  • rubs

    Wie weet er wat therapeutisch kloneren is. Ik wil graag weten hoe ze het doen ( de techniek dus)

    Het is voor mijn profielwerkstuk Biologie. Bij voorbaat Dank.

  • Willem

    Beste Rubs,

    Kloneren is moeilijk begrip. Kloneren is eigenlijk zorgen dat een cel, bacterie of organisme zich voortplant zonder dat hier sex of kruisbevruchting aan te pas komt. De bedoeling van sex of kruisbevruchting is dat twee ouders een nakomelingen krijgen met de gemengde genen van beide voorouders. Dit geldt dus ook voor de bevruchting bij planten en bacteriën.

    Als je een kloon maakt heeft die kloon dus precies dezelfde genen als zijn/haar voorouder. Het schaap Dolly is een bekend voorbeeld van zo'n kloon die er precies hetzelfde uitziet als haar moeder. Genen bestaan uit DNA. Dus je kunt ook zeggen dat Dolly precies hetzelfde DNA heeft als haar moeder.

    In de laboratoria van veel geneesmiddelenfabrikanten wordt onderzoek gedaan met bacteriën. Deze bacteriën hebben ook genen, die bestaan uit DNA. Je kunt stukjes DNA van buiten inbrengen in bacteriën. Als je deze bacteriën laat delen ontstaan er een heleboel bacteriën met dezelfde stukjes DNA. Dit noemt men het ‘kloneren van DNA’.

    Maar nu komt het:

    Door genetische modificatie (ook wel genetische manipulatie genoemd) kan men het DNA van een organisme (bacterie, plant of dier) veranderen. Zo'n organisme kan een stukje DNA ingebracht krijgen dat codeert voor een bijvoorbeeld een therapeutisch eiwit. Therapeutische eiwitten zijn eiwitten die bij zieke mensen kunnen werken als geneesmiddel tegen hun ziekte. Doordat dat organisme het DNA voor deze eiwitten draagt kan het deze eiwitten produceren.

    Vaak schiet je alleen niet zoveel op met één plantje of één bacterie of één dier dat een genezend eiwit maakt. Daar heb je meerdere organismen van nodig die ook nog eens allemaal hetzelfde DNA moeten hebben. Daarom moet je deze organismen dan kloneren.

    Twee voorbeelden:

    -Een bacterie met het DNA voor insuline. Deze bacteriën kun je een heleboel keer laten delen zodat je miljoenen bacteriën krijgt die allemaal een beetje insuline kunnen maken. Deze insuline kan men geven aan patiënten met suikerziekte.

    -Een konijn met het DNA voor alfa-glucosidase. Deze konijnen kun je ook kloneren zodat je tientallen konijnen hebt met allemaal dezelfde genen. Zij kunnen in hun melk (ja, konijnen geven ook melk) alfa-glucosidase maken. Dit kan gebruikt worden als medicijn bij de ziekte van Pompe (een zeldzame spierziekte).

    Wil je meer weten over de precieze techniek van genetische manipulatie kijk dan eens naar de animatie op

    Succes met je werkstuk!

    Willem

  • Jolien

    Sorry, op je vraag weet ik geen antwoord.

    Maar ik doe ook m'n profielwerkstuk over klonen. Ik heb al wel informatie gevonden, maar natuurlijk wil ik nog veel meer. Heb je misschien nog leuke sites??? Of weet je misschien iemand die z'n scriptie over klonen heeft gedaan?

    En nog een laatste vraagje hoe pak jij het eigenlijk aan, wat doe je allemaal.

    Als je info wilt of vragen hebt misschien kan ik die ook wel beantwoorden.

    Alvast bedankt hè!!!

    Groetjes Jolien