biotechnologie

  • Bas van Velthoven

    Hoe heet de techniek die gebruikt wordt bij het verkrijgen van genetische wordt bij het verkrijgen van genetische gemanipuleerde organismen? Ik wil graag ook weten hoe die techniek werkt.

    Hoe worden de orgenismen genoemd waarbij door de mens DNA van een ander soort organisme is ingebouwd?

    Organismen genetisch wijzigen doet men om (op eennmakkelijker manier) medicijnen te krijgen, bijvoorbeeld insuline, men past die techniek ook toe bij het vetbouwen van voedsel. Ik wil graag nog twee gebeiden weten waarop men deze technieken kan toepassen.

    ALvast hartelijk bedankt, heel graag snel reageren,

    dank u

    bas

  • Willem

    Hoi Bas,

    Nou jullie hebben allemaal wel een haast zeg. Ik hoop dat je wat hebt aan de antwoorden!

    Suc6

    Willem

    ——————

    Bas van Velthoven schreef:

    >

    > Hoe heet de techniek die gebruikt wordt bij het verkrijgen van

    > genetische wordt bij het verkrijgen van genetische

    > gemanipuleerde organismen? Ik wil graag ook weten hoe die

    > techniek werkt.

    Genetische modificatie. Zie voor de werking de vraag van Faye

    >

    > Hoe worden de orgenismen genoemd waarbij door de mens DNA van

    > een ander soort organisme is ingebouwd?

    Transgene organismen

    >

    > Organismen genetisch wijzigen doet men om (op eennmakkelijker

    > manier) medicijnen te krijgen, bijvoorbeeld insuline, men past

    > die techniek ook toe bij het vetbouwen van voedsel. Ik wil

    > graag nog twee gebeiden weten waarop men deze technieken kan

    > toepassen.

    Genetische modificatie van konijnen voor de productie van alfa-glucosidase. Dit is een medicijn voor mensen met een zeldzame spierziekte (Ziekte van Pompe).

    Genetische modificatie van bacteriën, die men vervolgens kan gebruiken voor bodemreiniging en rioolwaterzuivering.

    >

    > ALvast hartelijk bedankt, heel graag snel reageren,

    > dank u

    > bas

  • rutger

    men gebruikt ook transgene dieren voor het opzetten van modellen

    bv men bouwt een humanereceptorgen in in muizen zodat deze met het poliovirus

    kan infecteren

    dit doet men om bv meer te weten te komen hoe de infectie route is, waar het virus zich vermenigvuldigd of het muteerd enz…

    dus transgene dieren gebruikt men ook om data te verzamelen over bepaalde infecties…hoe meer je meer van een bepaald virus of bacterie weet hoe beter je het kan behandelen