HELLUP

• MG

Ik heb binnenkort een debat en ik moet veel voordelen hebben van klonen. Van dieren en gewassen heb ik er al een aantal (kan altijd meer en beter natuurlijk) maar van mensen heb ik er nog bijna geen.

HELLUP!!!!!

• Willem

Hoi,

Zoals je waarschijnlijk wel gehoord hebt is het klonen nu sterk in de publiciteit. In Italië heb je een arts die mensen wil klonen zodat mensen een kopie van zichzelf hebben.

Maar het heeft zeker ook een mogelijk nut zie hiervoor de volgende discussie op het prikbord van de wetenschap.startpagina.nl

Suc6

• MG

Thnx willem

Ik kan alleen niet echt goed de voordelen vinden. Zou je er misschien zelf een paar willen geven.

alvast bedankt.

• Willem

Hoi,

Dat staat in de tekst. Men kan er stamcellen mee maken en die laten uitgroeien tot alle gewenste organen. Dus ook organen die niet of moeilijk te transplanteren zijn. (Bijvoorbeeld de zenuwen voor mensen met MS, dat is een ziekte waarbij de zenuwen worden afgebroken.). Daarnaast hebben deze organen dezelfde genetische opbouw als de zieke persoon. Dus een hart gemaakt met stamcellen van jouw kloon kan niet door jouw lichaam worden afgestoten terwijl dat vaak wel gebeurt als je een hart krijgt van iemand anders.

Stamcellen hebben geen eigen functie (zoals bijv. een levercel of een hartspiercel). Wel kunnen stamcellen nog veranderen in allerlei soorten cellen en dat is uniek. Als een cel eenmaal tot een bepaald type behoort kan dit niet meer. Uit het lichaam van een volwassene kun je (bijna) geen stamcellen halen.

Als je ongeneeslijk ziek bent zou je een kloon van jezelf kunnen laten maken. Als deze kloon in een petrischaal is uitgegroeid tot een klein klompje cellen zijn dit nog allemaal stamcellen. Hieruit kan een stamcel geïsoleerd worden waar men vervolgens (met bepaalde stofjes) elk type cel van kan maken dat je als ziek mens op dat moment misschien nodig hebt. Voor de persoon met een hartkwaal kan dus vervangend hartweefsel gemaakt worden.

Men kan ook stamcellen halen uit niet gekloonde emryo's die overblijven van reageerbuisbevruchtingen. Deze embryo's waren er dus al en daar hoef je niet voor te klonen. Het nadeel is alleen dat deze embryo's niet genetisch hetzelfde zijn als de patiënt waardoor de nieuwe organen afgestoten kunnen worden door de patiënt terwijl bij een kloon de organen helemaal ‘lichaamseigen’ zijn.

O ja bij een embryo praat ik hier niet over een foetus van een paar maanden oud die bestaat uit miljarden cellen en handen en voetjes heeft. Met een embryo bedoel ik een gedeelde eicel die een paar uur oud is en echt alleen nog maar bestaat uit enkele cellen zonder eigen functie en vorm.

• Dinky

Ja, lekker hoor

• Willem

Tja het is geen zwart/wit onderwerp. Veel mensen met een dodelijke of chronische ziekte wachten met smart op de ontwikkeling van een remedie en zijn groot voorstander van dergelijk onderzoek. Aan de andere kant kun je je afvragen of er dan helemaal geen grenzen meer zijn.

Voor meer info kun je terecht op de site van het NRC Handelsblad: