ribosoombindingsplaats

• vera

hellup! ik weet niet of de ribosoombindingsplaats voor het startcodon ligt of niet, en ligt het dan voor of na de promotor en het TSP?

• Bas van Tiggelen

Ik hoop niet dat je de transcriptie- en translatieprocessen door elkaar hebt gehaald… Bij transcriptie heb je een promoter en een terminator nodig. De promoter zorgt ervoor dat het RNA-polymerase op het DNA kan aangrijpen en dit vervolgens kan gaan overschrijven in RNA. Op RNA-niveau krijg je dan o.a. te maken met een rbosoombindingsplaats (RBS) en een start- en stopcodon. Op de RBS hecht zich het ribosoom, waarna dit ribosoom vervolgens vanaf het startcodon begint met vertalen in eiwit. Dit startcodon ligt dus na de RBS.

Uiteindelijk is het dus zo dat de promoter weer voor de RBS ligt, maar dit doet niet zo ter zake omdat je kijkt naar 2 verschillende processen op verschillende niveau's. Wat je met TSP bedoelt is mij niet helemaal duidelijk, kan je dit even toelichten?

• Robin Kamperman

TSP = Transcriptiestartpunt

groet, Robin Kamperman

• Marloes Bongers

hee robin, je bent een vakidioot of niet he?!?!? Nemo was best wel aardig he?

• Robin

Ha Marloes,

Valt wel mee ;) Ik had toch iets meer van de tentoonstelling verwacht (ik denk wel meerderen met mij). Nogal klien opgezet en erg gericht op jong publiek. Maar ja, de film was leuk en we hebben ons wel vermaakt in A\'dam. Ben benieuwd hoe de DNA filmnacht wordt.

groet, Robin