kloonvraagjes!!!

• nicole

ik heb even een vraagje voor een spreekbeurt waar ik nu nogal wat onduidelijkheid over heb. er staat namelijk overal uitleg over therapeutisch klonen. daarnaast zijn er allemaal technieken met klonen, zoals de honolulu-techniek en de roslin-techniek. Is het therapeutisch klonen nou een techniek of is het een afdeling in het klonen oid. eigenlijk gewoon de vraag wat is het nou precies??? en zijn er in de wereld of in nederland bepaalde actiegroepen die ertegen zijn? en dan nog een vraagje: is er nou eigenlijk een bepaalde wet over wat wel en niet mag met klonen en hoever het onderzoek mag gaan enz. overal staat hier namelijk ook wat anders over.

alvast bedankt!!

nicole

• Willem

Beste Nicole,

Een kloon is een organisme dat exact dezelfde genetische eigenschappen heeft als een ander organisme. Dit kan gaan om een tweeling, een natuurlijk ongeslachtelijk voortgeplant organisme of een gekloond organisme.

Ongeslachtelijke voortplanting is natuurlijke voortplanting waar geen sex of andere uitwisseling van genen (genen bestaan uit DNA) plaatsvindt om een nakomeling te krijgen. (Bij planten dus geen stuifmeel van de ene plant op de andere plant, maar bestuiving van de eigen plant. Bij eencellige organismen kun je denken aan een afgestulpt onderdeel dat verder gaat als nieuwe eencellige zonder dat er een andere eencellige aan te pas is gekomen om DNA uit te wisselen)

Klonen heeft twee betekenissen. Je kunt DNA klonen. Dat betekent dat je zorgt dat er meer DNA moleculen met dezelfde eigenschappen worden gemaakt. Daarnaast kun je als mens ook organismen klonen. Hierbij ontstaan twee organismen met exact hetzelfde DNA. Denk aan het schaap Dolly en het stekken van planten. Momenteel vindt er ook onderzoek plaats naar het klonen van mensen.

Klonen is geen techniek maar het is een principe. Het principe heb ik hierboven heb beschreven. Voor het klonen van organismen bestaan verschillende technieken en waarschijnlijk en zullen er ook nog nieuwe bijkomen. Zo kun je bij muizenembryo's een embryonale stamcel afnemen en hieruit nieuwe embryo's laten groeien. Bij de mens gaat dat iets moeilijker. Er bestaan waarschijnlijk verschillende technieken om een kern uit een levend mens in te brengen in een pas bevruchte eicel en deze eicel vervolgens te laten delen tot een embryo.

Mensen die ziek zijn doordat ze een orgaan missen kunnen in de toekomst misschien een therapie krijgen waarbij ze een orgaan krijgen met exact dezelfde genen. Dit is afkomstig van een kloon. Je maakt een kloon van deze patiënt en als deze kloon is het embryostadium is (een paar cellen) dan neem je een stamcel af waarmee je ieder gewenst orgaan kunt maken. Hiervoor heb je echt een embryonale kloon nodig. Dit kan niet met cellen uit ons lichaam want die hebben al een specifieke functie en kun je ook niet meer zomaar laten delen. Met “therapeutisch klonen” kun je zieke mensen beter maken. Het woord “therapeutisch klonen” dient vaak als tegenhanger van het klonen van mensen met tot doel hier een nieuw mens uit te laten groeien. Dit kan nog niet en bij “therapeutisch klonen” zullen de cellen nooit uitgroeien tot een geheel mens.

Over het klonen van mensen bestaan veel wetten. Het is bij mijn weten momenteel verboden mensen te klonen met tot doel hier een ander mens uit te laten groeien. Daarnaast is het nog verboden een kloon te maken met tot doel iemand beter te maken. Het is wel toegestaan menselijke embryo's te gebruiken die “over” zijn van een reageerbuisbevruchting van een ouderpaar. (mits die mensen hier toestemming voor geven). Dit laatste is eigenlijk geen klonen maar wel een manier om te komen aan een embryonale stamcel. Al heeft deze stamcel niet dezelfde eigenschappen.

Er zijn nu discussies of we niet moeten gaan toestaan dat je iemand kloont met tot doel die persoon beter te maken. Klonen van mensen zonder therapeutische doeleinden (en dus om een kopie van jezelf te maken) zal (hoop ik) altijd verboden blijven.

Veel christelijke organisaties. Zoals de politieke partijen CDA, SGP en ChristenUnie zijn principieel tegen het klonen van mensen.

• Nick Heister

Ik moet een betoog schrijven, maar kan iemand mij eens duidelijk aangeven wat nu precies de voor- en nadelen van klonen zijn…

Nick

• Willem

Beste Nick,

Kijk eens op

Ik hoop dat je hiermee verder komt. Succes!

• Willem

In de volgende artikelen komen meer wetenschappelijke voor en tegenargumenten voor.

Wetenschappelijke tegenargumenten:

Wetenschappelijke voor argumenten:

Op deze pagina staan veel artikelen die je niet nodig hebt. Je moet een beetje naar beneden scrollen tot je het artikel vindt met de volgende kop:

“Stamcellen kunnen onder meer de ziekte van Parkinson genezen. Nu mag het nog niet, maar binnenkort wordt de wet verruimd.”

Dit is een artikel dat komt uit Elsevier’s Magazine

Succes,

Willem