Hoi Nick,
Als je een goed betoog opbouwt moet je eigenlijk wel de artikelen lezen. Dit omdat je ook de argumenten van de voorstanders moet kunnen torpederen. In mijn ogen heeft het therapeutisch (!) klonen van mensen trouwens wel degelijk bepaalde voordelen. Maar goed dat is natuurlijk niet het antwoord op jouw vraag.
Als je mensen kloont met tot doel een mens te reproduceren (nog een mens op de aarde te zetten met dezelfde eigenschappen als een bestaand mens) Ben je naar mijn idee heel erg verkeerd bezig.
Ik ben niet zo thuis in de bio-ethiek en ieder maakt daarin zijn eigen afwegingen. Ik ben er persoonlijk op tegen dat de mens zo'n grote invloed kan uitoefenen op de genetische samenstelling van volgende generaties. Daarmee wordt een essentiële vrijheid overschreden. Namelijk om te zijn wie je bent, met je eigen roots en je eigen ouders.
Daarnaast kun je denken aan psychologische problemen. Je zult maar geboren worden als de kopie van.. Hoe ga je dan op zoek naar je eigen indentiteit?
Maar goed het klonen met therapeutische doeleinden heeft natuurlijk ook bepaalde nadelen. Zo laat je cellen in een laboratorium delen en delen totdat je een bepaald orgaan hebt. Hierbij worden allerlei hormonen, groeifactoren en signaaleiwitten gebruikt in hoge concentraties. Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde cellen in het nieuwe orgaan door zo'n behandeling beschadigd raken en verworden tot een kankercel. Dat is een risico. Maar goed wat is het alternatief als je ongeneeslijk ziekt bent?
Bij therapeutisch klonen heb je verder de vraag of een klompje embryonale cellen al leven is dat beschermd moet worden. In principe misschien wel maar bij abortus laten we het zelfbeschikkingsrecht van de moeder ook gaan boven het recht van leven van ongeboren leven dat verkeert in veeeeeel verdere stadia van de ontwikkeling. Ik ben van mening dat we embryo's daar wel voor mogen gebruiken.
Als je echter de andere mening aanhangt en vindt dat embryo's al vanaf dag 1 absoluut beschermd moeten worden dan kun je je zelf ook de ethische vraag stellen of het rechtvaardig is het een leven te creeëren en het vervolgens kapot te maken voor het andere. Ik zie embryo's nog niet als leven dus voor mij speelt deze vraag niet maar misschien wel voor jou.
Succes met je betoog!