scheit(kruising schaap en geit)

  • mike

    Weet iemand info en plaatjes van een scheit of evt. ook over kloneren en genetische manipulatie?

    Alvast bedankt,

    Mike

  • Willem

    Beste Mike,

    Kijk eens op

    Succes!

  • Yljas

    Ga eens naar de digitale school (www.digischool.bart.nl) naar het biologielokaal en zoek daar een docent die je meer kan vertellen via e-mail. Anders is er een boekje van Wilfred Kruit, Uitgeverij Contact, Titel “Klonen - Over het kunstmatig kopiëren van leven”, 1996.

    ISBN 90-254-2364-7

    Ik wil je ook wel wat vertellen, maar wat wil je precies weten? That's the question…

    Yljas

    webmaster El Houda

    www.elhouda.nl

  • adfra

    ik zou graag willen weten wat het wetenschappelijk doel is van de kruising geit/schaap

  • Willem

    Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Misschien is dit wel een grap want de naam van het dier is natuurlijk een hilarische samentrekking. Als zoiets daadwerkelijk gemaakt zou zijn dan zal hiervoor misschien hetzelfde gelden als voor de recentelijk gepresenteerde aap met kwallengenen. Deze aap is alleen maar gemodificeerd om te testen of en hoe dat het beste kan, dit noemt men bij die aap “proof of principle”.

    Dit lijkt mij een heel slechte zet want mijn persoonlijke overtuiging is dat biotechnologie ook voor goede zaken ingezet kan worden. Dan moet je niet continu van die wetenschappers hebben die met nutteloze toepassingen aan komen zetten.

  • adfra

    bestaan doet de scheit wel…..maar wat het doel ervan is?……..en die aap met kwallengenen waar is dat goed voor? welk wetenschappelijk nut zou dat kunnen hebben? …sorry hoor maar ik zie het nut er niet zo van in al dat geklooi met dierenlevens

  • Willem

    Ik ben met je eens dat het nut moet hebben. Een aap met kwallengenen heeft als nut om de kennis te vergroten. Dit argument is wat mij betreft onvoldoende grond om het als nuttig aan te merken.

    Ik sta er wel achter als het nut is om de mens te dienen voor onderzoek naar of de productie van nieuwe geneesmiddelen. Onze regering stelt bijvoorbeeld ook dat genetische modificatie van dieren niet mag worden ingezet voor de productie van gewone consumptiegoederen.

    Een belangrijk ethisch aspect is of je dieren mag gebruiken om de mens beter te maken. Ik vind van wel. Wij eten ook vlees omdat wij van nature omivoor zijn. Toen we nog in de wilde natuur rondliepen diende het dier dus ook om de mens in leven te houden. Nu is dit eigenlijk niet meer nodig omdt we zoveel van voeding afweten dat we vervangers kunnen eten. Je kunt daarom wat mij betreft best stellen dat ik nog eerder zou pleiten dat iedereen vegetariër wordt dan dat we het gebruik van dieren voor de ontwikkeling van geneesmiddelen verbieden.

  • Cornelis

    Het nut van het inserteren van de kwallengenen in een aap als proof of principle is simpel. Er wordt gebruik gemaakt van een insert die makkelijk te traceren is en die niet schadelijk is voor het dier die de insert heeft. Hierdoor ondervindt het dier geen schade van de procedure en is toch aangetoond dat de techniek werkt. Het mooie hiervan is dat het wel laat zien dat de techniek onder de knie is, maar dat er geen schadelijke gevolgen voor het gebruikte dier zijn.

  • Yljas

    Nog een klein beetje uitleg. Ik heb gewerkt met het betreffende eiwit uit de kwal. De afkorting GFP staat voor Green Fluorescent Protein. Ik heb het gebruikt om fusie-eiwitten te maken in E. coli om te deling te onderzoeken. Het voordeel van deze eiwitten boven het labelen met radio-actieve isotopen is dat het organisme in leven kan blijven tijdens het onderzoek. Bij bacterien wellicht voor de meeste mensen niet belangrijk, maar zodra een dier hoger op de ladder der aaibaarheidsfactoren komt wordt het wel belangrijk. Bij de aap is het waarschijnlijk zo dat je zonder dat je het dier om moet brengen kunt controleren of het eiwit werkt. Zodra het namelijk oplicht onder een fluorescerende lamp (wel een bepaalde golflengte nemen) is het eiwit goed. In de laatste fase, als het eiwit z'n definitieve vorm aannneemt, gaat het pas fluoresceren. En die laatste stap tot goede vorm kan niet eerder ontstaan voordat de voorgaande fases succesvol zijn afgerond.

    De scheit bestaat overigens wel. Als docent biologie ben ik 'm regelmatig tegengekomen in diverse biologiemethodes voor voortgezet onderwijs.

    Ylja

    webmaster El Houda

    www.elhouda.nl

  • eddie

    Maar mensen, jullie wijken af van het eigenlijke thema

    Waar zijn nu plaatjes te vinden van die (@!#$)scheit?